Klantcontact en Interactie: Gezamenlijk van visie naar praktijk

Geschreven op 16 mei 2017

Hoe geef jij invulling aan datagedreven klantcontact? Wat betekenen de nieuwe vormen van interactie en de verschuiving van kanalen voor jouw gemeente? Hoe geven jullie structureel vorm aan de nieuwe verhouding tussen burger en overheid? Zien jullie in jullie organisatie ook overal mini-kcc's verschijnen die nadat het project voorbij is doodbloeden? 

TopKring Gemeentelijke Dienstverlening, VDP, Interreg project Like!, KING en HowAboutYou willen gemeenten helpen met de beantwoording van deze vragen. Doe mee in 3 werkbijeenkomsten in Utrecht op 30 mei, 8 juni en 22 juni. Of praat mee op de net gestarte online community Klantcontact en Interactie. Online meeschrijven aan de publicatie kan ook. Stuur hiervoor Matthijs van HowAboutYou even een mail

De werkbijeenkomsten vinden plaats bij vergadercentrum Vredenburg in Utrecht, duren een dag en zijn gratis. Het programma start om 10:00 en de borrel begint om 16:00. Mocht je de vorige bijeenkomst hebben gemist is er geen man overboord. We geven om 09:30 een samenvatting van de vorige bijeenkomst.

Heb jij een rol in het aansturen en verbeteren van processen in jouw gemeente? Meld je dan aan, sámen met je favoriete collega van dienstverlening, KCC, communicatie, het webteam, participatie of informatiebeheer.

Ja, ik meld me aan en denk mee!

Kan het nog beter dan?

Gemeenten blijven zichzelf continu verbeteren. Vrijwel alle gemeenten starten hun collegeprogramma met de wens om van 'Buiten naar Binnen' te werken. In het gemeentelijke communicatiepakket is social media niet meer weg te denken. De volgende stap in volwassenheid is een meer integrale benadering. Momenteel zien we allerlei afdelingen starten met hun eigen app, community of een andere vorm van participatie met dienstverlening. Het is goed om te zien hoezeer dienstverlening steeds breder omarmd wordt. Maar deze versnippering verkleint de gemeentelijke grip op het klantcontact. 

Samen ons huiswerk maken

De uitdagingen rondom dienstverlening, communicatie, informatiebeheer en participatie groeien naar elkaar toe. In de praktijk zien wij dat veel gemeenten hiermee worstelen. Diverse partijen schreven de afgelopen jaren hun visie op. Wij zien dat de uitvoering vaak strandt bij incidentele of eenmalige projecten. Wij willen samen met jullie aan de slag om de visie concreet te maken zodat we echt stappen kunnen zetten.

Hoe kunnen gemeenten nu de handen uit de mouwen steken? Wat zijn de ontwikkelingen waar we mee te maken krijgen? Samen met de VDP, KING, het Interregproject Like! en HowAboutYou werken gemeenten dit voorjaar drie ontwikkelroutes uit. We nodigen jou van harte uit om mee te denken! In juli zijn de ontwikkelroutes klaar. Met behulp van deze ontwikkelroutes kun jij vervolgens een presentatie geven binnen je gemeente over de volgende stappen! Ondertussen zitten wij ook niet stil. Op het congres ‘Houd de lijn open’ op 29 november presenteren we de uitkomsten.

De community start vandaag

Hoewel de werkbijeenkomsten nog even op zich laten wachten, start de inhoud vandaag al! In de linkedin community ‘Klantcontact en Interactie’ gaan we alvast gezamenlijk aan de slag met allerlei thema’s. Aan de hand van onder andere stellingen en opinies zullen we elkaar de komende weken uitdagen om de implicaties voor onze organisatie door te spreken. Dat versterkt het denkproces van eenieder. Bovenal vormt het een belangrijke bijdrage aan de ontwikkelroutes die we gaan schrijven! De community is pas net begonnen en zal de komende weken groeien en groeien.

Ja, ik meld me aan en denk mee!

Vragen? Neem dan contact op met Matthijs via mail of +31 6 333 753 12